مقدمه

در این نوشتار، وضعیت موجود و آمارهای مربوط به سازمان ها و درآمدهای آنها در کشور آفریقای جنوبی بررسی خواهد شد.
 
در همین راستا در بخش وضعیت موجود(1)، انواع سازمان های خیریه ثبت شده، رشد سازمان ها، دسته بندی سازمان ها بر اساس حوزه فعالیت، توزیع سازمان های غیرانتفاعی براساس بخش ها و ایالت های مختلف، توزیع درآمد و هزینه های سازمان های غیرانتفاعی بر اساس حوزه فعالیت، وضعیت انطباق و عدم انطباق با قوانین بررسی خواهد شد.
 

انواع سازمان های خیریه ثبت شده در آفریقای جنوبی

در پایان سال ۲۰۱۵، بر طبق وب سایت اداره کل سازمان های غیرانتفاعی، ۱۴۱۲۳۶ سازمان به ثبت رسیده اند.
 
سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی، به صورت انجمن های داوطلبانه، شرکت های غیرانتفاعی یا تراست هستند که در شکل ۳-۱ درصد سازمان هایی که در این کشور به ثبت رسیده اند، نشان داده می شود.
 
اکثریت سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده، انجمن های داوطلبانه (۹۳٪) می باشند، درحالی که شرکت های غیرانتفاعی ۶٪ و تراست های غیرانتفاعی ۱٪ هستند.
 
در مقایسه سال مالی گذشته، تعداد انجمن های داوطلبانه ۱٪ افزایش یافته است، درحالی که سازمان های غیرانتفاعی ۱٪ کاهش یافته اند.

رشد سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده

شکل ۳-۲ نشان می دهد اکثر سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده، انجمن های داوطلبانه و سپس شرکت های غیرانتفاعی و تراست های غیرانتفاعی هستند.

میزان درصد سازمان های غیرانتفاعی براساس حوزه فعالیت

سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده بر طبق طبقه بندی بین المللی سازمان های غیرانتفاعی، دسته بندی می شوند. شکل 3-3 درصد سازمان های غیرانتفاعی فعال را در بخش های مختلف نشان می دهد.
 
بخش پیشرو، خدمات اجتماعی (۳۶٪) و سپس بخش توسعه و مسکن (۲۶٪) است. سازمان های بین المللی، کمترین تعداد سازمان های غیردولتی (٪۰٫۷) را شامل می شوند.

توزیع سازمان های غیرانتفاعی براساس بخش ها

با توجه به نتایج جدول ۳-۱ افزایش قابل توجهی از سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده در هریک از بخش ها وجود دارد به عنوان مثال افزایش خدمات اجتماعی از ۲۶۲۰۲ در سال ۱۱/ ۲۰۱۰ به ۵۴۳۹۲ در سال ۱5/ ۲۰۱4 قابل توجه است.

توزیع سازمان های غیرانتفاعی براساس بخش ها

با توجه به نتایج جدول ۳-۱ افزایش قابل توجهی از سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده در هریک از بخش ها وجود دارد به عنوان مثال افزایش خدمات اجتماعی از ۲۶۲۰۲ در سال ۱۱/ ۲۰۱۰ به ۵۴۳۹۲ در سال ۱5/ ۲۰۱4 قابل توجه است.

تعداد سازمان های غیرانتفاعی براساس نهادهای حقوقی و حوزه های فعالیت

جدول ۳-۲ انواع سازمان های غیرانتفاعی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را نشان می دهد.
 
این سازمان ها به عنوان انجمن های داوطلبانه، شرکت های غیرانتفاعی یا تراست های غیرانتفاعی ثبت شده اند.
 
تعداد سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده از ۸۵۴۷۸ در سال ۲۰۱۲ به ۱۲۷۰۳۲ در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.
 
از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، اکثریت سازمان های غیرانتفاعی به عنوان انجمن های غیرانتفاعی و سپس به صورت شرکت های غیرانتفاعی و تراست های غیرانتفاعی ثبت شده اند.
 
در سال ۲۰۱۴، ۱۲۰۲۶۸ انجمن داوطلبانه، ۴۴۴۶ شرکت غیرانتفاعی و ۲۳۱۸ تراست غیرانتفاعی ثبت شده اند.
 
همچنین در جدول ۳-۳ سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده براساس ۱۱ گروه از اهداف دسته بندی شدند.
 
در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، بیش از ۴۰ درصد انجمن های داوطلبانه ثبت شده در حوزه خدمات اجتماعی فعالیت کرده اند.
6/19٪ در حوزه توسعه  و مسکن، 7/11٪ در حوزه مذهب فعالیت داشته اند. این با ثبت تراست های غیرانتفاعی ثبت شده متفاوت است که اکثریت به عنوان ارتقای داوطلبانه گرایی و بشردوستانه (٪۲۵٫۵) و سپس در آموزش ۱۶٪، توسعه و مسکن 7/11٪/18٪ و خدمات اجتماعی 5/12٪ دسته بندی شدند.
 

درآمد سازمان های غیرانتفاعی آفریقای جنوبی

مهم ترین کمک به سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی، فعالیت به صورت داوطلبانه است، درحالی که بسیاری از کمک ها به صورت کالاها و منابع شخصی به سازمان های غیرانتفاعی اهدا می شوند.
 
ارزش وقت آزاد اهداشده به سازمان های غیرانتفاعی، ممکن است بیش از اندازه کمک های نقدی خانواده ها باشد و بخش مهمی از درآمد سازمان های غیرانتفاعی را نشان می دهد.
 
سازمان های غیرانتفاعی عبارت است از اقدامات داوطلبانه و علاوه بر این شامل یک درصد قابل توجهی از کمک های داوطلبانه است.
 
اکثر درآمد سازمان های غیرانتفاعی آفریقای جنوبی از سه منبع اصلی زیر مشتق شده است:
• یارانه های دولتی
یارانه های دولتی، بزرگ ترین ارائه دهنده انتقال جریان درآمد به سازمان های غیرانتفاعی در دو قالب کمک های مالی و با حمایت مالی است که ممکن است به صورت نقدی باشد.
 
• کمک های مالی محلی
کمک های مالی محلی، دومین ارائه دهنده جریان درآمدی برای سازمان های غیرانتفاعی است. تعدادی از دولت های مرکزی و ایالتی به طور مستقیم کمک هایی به سازمان های غیرانتفاعی می کنند.
 
• اشتراک عضویت
اشتراک عضویت نیز یکی از عوامل اصلی انتقال درآمد به سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی است. خانواده ها کمک های مالی خود را به راحتی مختلف تنظیم می کنند. علاوه بر این مشارکت آنها در سازمان ها ممکن است شامل سهم از طریق پرداخت هزینه اشتراک یا عضویت و... باشد.
 
شکل ۳-۵ کل درآمد سازمان های غیرانتفاعی آفریقای جنوبی برای سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نشان می دهد.
 
در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ یارانه های دولتی بزرگ ترین منبع درآمد (۳۹٫۸% و ۳۹٫۲%) و بعد از آن کمک های محلی (1۹٫5% و ۳8٫۲%) بوده است.
در سال ۲۰۱۱ کمک های محلی بزرگ ترین منبع درآمد ۳0٫9% و بعد از آن یارانه های دولتی 28٫9% و اشتراک عضویت 24٫6% را شامل می شدند.
 
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ کمترین کمک ها در کل درآمد سازمان های غیرانتفاعی درآمد خدمات (۳٫5% ، 8٫8% و 12%) و درآمد حاصل از فروش (5٫5% ، 6٫8% و 2٫7%) بوده است.

دسته بندی درآمد براساس حوزه های فعالیت

شکل ۳-۶ دسته بندی درآمد، برای انواع حوزه های فعالیت سازمان های غیرانتفاعی در سال ۲۰۱۲ را نشان می دهد. اکثریت درآمد در شکل یارانه های دولتی توسط سازمان های غیرانتفاعی در حوزه خدمات اجتماعی، بعدازآن در حوزه سلامت (٪۲7٫4) و آموزش (٪11٫1) دریافت می شود.
 
بزرگ ترین قسمت درآمد در شکل کمک های محلی توسط سازمان های غیرانتفاعی در حوزه خدمات اجتماعی (٪30٫۵) و سپس داوطلبانه گرایی واسطه های بشردوستانه(6) (۱۴٪)، مذهب (٪۱۳٫۲) و آموزش (٪۱۳٫1) دریافت می شود. اکثریت درآمد در شکل اشتراک عضویت توسط سازمان های غیرانتفاعی در حوزه آموزش (٪56٫3) و سپس مذهب (٪17٫4) و خدمات اجتماعی (٪10٫2) دریافت می شود.

هزینه سازمان های غیرانتفاعی

اکثر سازمان های غیرانتفاعی به کمک های دولت و جمع آوری کمک های مالی
می کنند زیرا سازمان های غیرانتفاعی معمولا به بخشی از مردم خدمت می کنند که آنها نمی توانند هزینه کامل این خدمات را بپردازند.
سازمان های غیرانتفاعی معمولا گروه های هدف خود را بر اساس اینکه چه کسانی می توانند برای خدمات، پولی پرداخت کنند، انتخاب نمی کنند، بلکه بر طبق اینکه چه کسی بیشتر به این خدمات نیاز دارند انتخاب می شوند.
 
شکل ۳-۷ هزینه های سازمان های غیرانتفاعی آفریقای جنوبی برای سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نشان می دهد. بالاترین هزینه های رخ داده توسط سازمان های غیرانتفاعی آفریقای جنوبی، پرداخت به کارکنان)7( بوده است که در سال ۲۰۱۲، 7۳٫6٪ و پس از آن نگهداری و تعمیرات ۱۹٪ و تلفن و فکس 6٫7٪ را شامل می شود.

توزیع درآمد و هزینه های سازمان های غیرانتفاعی براساس حوزه فعالیت

درآمدها و هزینه های سازمان های غیرانتفاعی در یازده بخش مختلف « انجمن های حرفه ای و کسب و کار، اتحادیه ها»، «فرهنگ و سرگرمی»، «توسعه و مسکن»، «آموزش و پژوهش»، «محیط زیست»، «سلامت»، «بین المللی»، «قانون، حمایت و سیاست»، «واسطه های بشردوستانه»، «ارتقای داوطلبانه گرایی»، « مذهب» و «خدمات اجتماعی» برای سال های ۲۰۰۸ و۲۰۱۱ آورده شده است.
 
مجموع درآمدهای سازمان های غیرانتفاعی برای سال ۲۰۰۱، در حدود ۴۳۳۰ میلون دلارو مجموع هزینه های آن در حدود ۳۳۱۶ میلیون دلار می باشد.

وضعیت انطباق سازمان های غیرانتفاعی با قوانین

شکل ۳- ۸ مقایسه میان سطح انطباق و عدم انطباق سازمان های غیرانتفاعی را در هر ایالت نشان می دهد. روشن است که یک نرخ عدم انطباق بالا در بسیاری از ایالت ها وجود دارد. تنها در لیمپوپو و پومالانگا نرخ انطباق بالاتر از عدم انطباق است.

توزیع انطباق و عدم انطباق بر اساس انواع سازمان های غیرانتفاعی

سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده در نوع انجمن های داوطلبانه تحت قانون عرفی، شرکت های غیرانتفاعی تحت قانون شرکت یا تراست تحت قانون کنترل اموال تراست گنجانیده می شوند. جدول ۳-۵ انطباق وعدم انطباق سازمان ها را براساس نوع سازمان غیرانتفاعی نشان می دهد.

توزیع انطباق و عدم انطباق با قوانین بر اساس حوزه های فعالیت

جدول ۳-۶ تعداد سازمان های غیرانتفاعی را نمایش می دهد که در بخش های مختلف انطباق دارند.

براساس جدول ۳-۶، نرخ عدم انطباق در اکثر بخش ها وجود دارد. تنها بخش خدمات اجتماعی است که نرخ انطباق آن بالاتر از عدم انطباق است.
 

مقایسه وضعیت کشور آفریقای جنوبی در امور خیریه با دیگر کشورها

با توجه به گزارش های بنیاد کمک به سازمان های خیریه در سال ۲۰۱۵، کشور آفریقای جنوبی در شاخص های مختلف بخشندگی بررسی شده است. همان طور که در شکل ۳-۹ مشاهده می شود، این کشور رتبه ۴۹ را از نظر شاخص بخشش جهانی به خود اختصاص داده است.
 
همچنین رتبه بندی آفریقای جنوبی بر اساس اهدای کمک های مالی به سازمان های خیریه توسط مردم و شرکت ها در رتبه ۱۰۱ جهان و بر اساس ساعات کار داوطلبانه در رتبه ۳۸ قرار دارد.
اگر میزان بخشندگی آفریقای جنوبی را با توجه به درصدی از تولید ناخالص ملی این کشور در نظر گرفته شود، رتبه آفریقای جنوبی در جایگاه پنجم جهان می باشد. همان طور که در شکل ۳-۱۰ مشاهده می شود آفریقای جنوبی، 0٫64٪ از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور بشردوستانه کرده است.
 
مطابق شکل ۳-۱۱ کشور آفریقای جنوبی از نظر شاخص کلی سهولت بخشندگی ۳٫۷ از ۵، سهولت ثبت نام و فعالیت سازمان های جامعه مدنی ۴ از ۵، سیاست های مالیاتی برای کسری، معافیت و امتیازهای مالیاتی، سهولت ارسال ۴ از ۵ و دریافت پول نقد و کالاها از مرزها ۳ از ۵ می باشد.
 
شکل ۳-۱۲ وضعیت کشور آفریقای جنوبی را از نظر میزان پذیرش پناهجو و درآمد اختصاص داده شده به آنها را نشان می دهد.

پی‌نوشت‌ها:

1. در زمینه وضعیت موجود مساجد و اماکن مذهبی کشور آفریقای جنوبی علیرغم جستجوهایی که در اینترنت صورت پذیرفت، به دلیل محدودیت های دسترسی منابع و همچنین عدم انتشار اطلاعات مفید از طرف کشور مورد مطالعه، مطالبی یافت نگردید و تکمیل اطلاعات موجود، نیاز به انجام تحقیقات میدانی و مطالعات تکمیلی در این زمینه دارد.
2. Gauteng
3. KwaZulu Natal
4. Limpopo
5. Western Cape
6. philanthropic intermediaries and voluntarism
7. compensation of employees
 
 

منبع:

آشنایی با نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی، گردآورنده: دفتر نوسازی و تحول معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه، تهران: شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، چاپ اول، 1396ش.